خانه » مهندسی پزشکی » آشنایی با دستگاه نوار قلبی

آشنایی با دستگاه نوار قلبی

یکی از دستگاه های بسیار مهم در تشخیص و درمان بیماری های قلبی، دستگاه نوار قلب (الکتروکاردیوگراف) است. پزشکان و تکنسین های تشخیص بیماری های قلبی، در هنگام تفسیر داده های نوار قلب، به نواری نیازمند هستند که هر چه با دقت تر، اطلاعات مربوط به ضربان و ساختار قلب را، ثبت کرده باشد. بنابراین کیفیتِ دستگاه نوار قلب از مهم ترین مسائلی است که پزشکان را در راستای تشخیص بهتر کمک می کند.

در این مقاله از مقالات مطب عرضه کننده انواع لوازم و دستگاه های تخصصب پزشکی و دندانپزشکی به بررسی کارکرد دستگاه نوار قلب و معرفی ویژگی های این دستگاه می پردازیم.

استفاده امروزی از الکتروکاردیوگرام

امروزه الکتروکاردیوگرافی بخشی ضروری از ارزیابی اولیه برای بیمارانی است که با شکایات قلبی مراجعه می کنند. به طور خاص، نقش مهمی به عنوان یک ابزار غیر تهاجمی و مقرون به صرفه برای ارزیابی آریتمی ها و بیماری ایسکمیک قلبی ایفا می کند.

به عنوان اولین ابزار تشخیصی، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی در سطوح مختلف آموزش و تخصص، غالباً داشتن توانایی تفسیر الکتروکاردیوگرام را ضروری می دانند. این احتمال وجود دارد که درک مبنای الکتریکی الکتروکاردیوگرام احتمال خطا را کاهش دهد. درک اختلالات پشت پدیده های الکتروکاردیوگرافی می تواند نیاز به به خاطر سپردن مواردی را که ممکن است لیست بی پایانی از الگوها به نظر برسد را کاهش دهد.

ECG و EKG تفاوت بین

این دو علامت تفاوتی با هم ندارند. ECG و EKG علامت‌های اختصاری متفاوتی برای آزمایش مشابهی هستند که الکتروکاردیوگرام یا همان نوار قلب نامیده می‌شود. برخی از افراد ممکن است به الکتروکاردیوگرام، الکتروکاردیوگراف هم بگویند.

آشنایی با دستگاه نوار قلبی

ECG قطعات دستگاه

ولت متر: مداری است که در آن تکانه های الکتریکی قلب که به سطح بدن می رسند و با کمک الکترودهایی که روی قسمت های استاندارد بدن قرار می گیرند، شناسایی می شوند.

فیلتر: مداری است که فعالیت الکتریکی متعلق به اعضایی غیر از قلب در آن فیلتر می شود. تکانه های الکتریکی عضلات اسکلتی یا منابع دیگری که می توانند تکانه های الکتریکی را به بیرون بفرستند، در این مدار فیلتر شده و مسدود می شوند.

تقویت کننده جریان الکتریکی: تکانه های الکتریکی قلب که به سطح پوست می رسد بسیار حساس و کم است. این مدار به عنوان تقویت کننده عمل می کند.

چاپگر (یا واحد ضبط): چاپگرهای حرارتی معمولاً برای ضبط استفاده می شوند.کاغز ای سی جی مشخصه ای دارد که در پاسخ به دما سیاه می شود. الکتروکاردیوگراف ها با میله چاپگر (هِد حرارتی) که با جریان الکتریکی گرم می شود به راحتی روی کاغذ ای سی جی ترسیم می شوند.همچنین دستگاه های ای سی جی با سیستم های کربنی، جوهری و نوری نیز وجود دارند.

عملکرد قلب بر روی نوار قلب و امواج آن

الکترودها در زمان انقباض بطن ها و پمپاژ خون و نیز استراحت و انقباض دهلیز ها اطلاعاتی را بر روی نوار الکتروکاردیوگرام به پزشک می دهند، متخصص قلب از طریق تفسیر نتایج الکتروکاردیوگرام به شرایط قلب پی می برد. این شرایط عبارتند ازسرعت یا ریت : اشاره به میزان ضربان قلب در دقیقه دارد، یک قلب معمولی ضربانی بین ۵۰ تا ۱۰۰ بار در دقیقه را تجربه می کند، ضربان کمتر از ۵۰ نشان دهنده ضربان کم بوده و به آن برادی کاردی گفته می شود، ضربان بیشتر از ۱۰۰ را ضربان بیشتر یا به اصطلاح تاکی کاردی و تپش قلب می گوییم.

ریتم : نشان دهنده نوع ضربان قلب است، ریتم های مختلفی در ضربان قلب مطرح می شود که توسط نوار قلب نشان داده می شوند، برخی از ریتم ها خطرآفرین نیستند ولی برخی به طور بالقوه خطرناک محسوب می شوند و در مواردی ریتم خطرناک باعث ایست قلب و مرگ ناگهانی می شود.

EKG عوارض

ای سی جی یک عمل کاملا ایمن بوده و هیج پالس الکتریکی وارد بدن بیمار نمی شود و تنها پالس های الکتریکی بدن بیمار را ثبت می کند بنابراین شامل عوارض نمی شود و یک پروسیچر عالی برای شرایطی است که پزشک می خواهد از وضعیت بیمارش اطلاع پیدا کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

preloader