خانه » اخبار آموزشگاه » آشنایی با چراغ سیالتیک

آشنایی با چراغ سیالتیک

از آنجایی که یکی از ابزاری که در همه اتاق عمل ها در انواع مختلف یافت می شود چراغ سیالتیک می باشد. یکی از مهمترین ابزارها در اتاق عمل چراغ سیالتیک می باشد.در ادامه ما شما را با چراغ سیالتیک در اتاق عمل آشنا می کنیم.  آشنایی با چراغ سیالتیک در اتاق عمل برای تمام کسانی که با این وسیله سروکار دارند ضروری می باشد. چراغ سیالتیک نور و روشنایی لازم را برای جراح فراهم می آورد تا بتواند به سادگی بافت ها و قسمت هایی که در طی عمل جراحی در گیر است را به راحتی ببیند. (آشنایی با چراغ سیالتیک)

چراغ سیالتیک باید بتواند نوری مشابه نور روز تولید کند تا از خطای رنگ ها جلوگیری به عمل آید. از طرفی نباید دمای محیط اتاق عمل را افزایش دهد یا به عبارتی باید نور سرد تولید کند. همچنین نباید سایه ایجاد کند و سایه پزشک بر روی بافت های بدن بیافتد. ویژگی مهم دیگر چراغ اتاق عمل این است که باید عمق نفوذ نور در بافت ها مناسب و استاندارد باشد.

لامپ های جراحی یکی از ابتدایی ترین و مهم ترین وسایلی است که دراتاق های عمل جهت روشن کردن موضع جراحی و مشاهده بهتر اندام کوچک و بدون کنتراست در مناطق عمیق موضع یا حفره های بدن به کار می رود. از آنجایی که در حین عمل جراحی ، سر و دست های جراح و تیم جراحی و نیز ابزار مورد استفاده باعث تاریک شدن ناحیه مورد نظر می شود ، روشنایی اتاق عمل باید به گونه ای طراحی و پیاده سازی شود که سایه ها را کاهش داده و انحراف طول موج رنگ های مختلف را به حداقل برساند ؛ چرا که تغییر طول موج نور بازگشتی به چشم جراح باعث می شود رنگ اندام مورد نظر به شکلی دیگر دیده شود.

همچنین لازم است که به دلیل کاربرد طولانی مدت این لامپ ها ، تشعشع و تابش گرمایی این ابزار به حداقل برسد تا از خشکاندن بافت های جراحی و نیز ایجاد ناراحتی در تیم جراحی اجتناب کند. سیستم روشنایی اتاق های عمل شامل یک یا چند حباب لامپ دانست که به بازو و متحرک وصل شده تا امکان حرکت عمودی و چرخشی به طرفین وجود داشته باشد. این بازو معمولا به یک آداپتور ثابت وصل می شود. ترکیب ساختاری این سیستم باید به نحوی طراحی شود که امکان حرکت های مختلفی را داشته باشد ، در عین حال که دسته های بازوی سیستم روشنایی قابل استریل باشد و پس از تنظیم موقعیت مناسب آن ، بتوان سیستم را در آن وضعیت قفل کرد تا شفافیت و روشنی کافی در ناحیه مورد نظر برای جراحی در طول مدت انجام عمل تأمین شود.

آشنایی با چراغ سیالتیک

آشنایی با چراغ سیالتیک

ساختمان اپتیکی یک چراغ اتاق عمل

لامپ هالوژن: طیف وسیعی از نور مرئی و مادون قرمز ایجاد می کند.
یک رفلکتور: جهت بازتاب نور و فیلتر کردن بخشی از نورهای ناخواسته
یک فیلتر مادون قرمز: در مسیر نورهای بازتاب شده از رفلکتور

مهمترین ویژگی های یک چراغ اتاق عمل

• برخورداری از نور کافی ، متناسب با هر نوع عمل جراحی
• برخورداری از نوری مشابه با نور روز
• ایجاد نور سرد با استفاده از فیلترهای نوری مناسب
• قابلیت نفوذ نور در عمق منطقه عمل
• ایجاد حداقل سایه در منطقه عمل
• بهداشتی بودن محیط چراغ
• سادگی ساختار و سهولت تنظیم چراغ
• داشتن تنوع و مدولار بودن لایت هد برای به دست آوردن مناسبترین شدت روشنایی و اندازه منطقه

ایرادات رایج چراغ سیالیتیک

1.قرار دادن انگشت بر روی چراغ سیالیتیک منجر به 2 ایراد می شود:

1.بر روی چراغ لکه ایجاد می شود که در نهایت این لکه در حین عمل جراحی ایجاد سایه می کند.

2.عمر لامپ کاهش می یابد به جهت اینکه اثر انگشت حاوی سدیم است زمانی که لامپ داغ شود با هالوژن واکنش میدهد و در دراز مدت لکه هایی بر روی لامپ ایجاد می شود که فیلامان لامپ را کاهش داده و بعد از مدتی لامپ با کوچکترین ضربه می شکند.

3.قطع و یا اتصال کوتاه مسیرهای ارتباطی الکتریکی یا الکترونیکی که در اثر حرارت ناشی از نور لامپ یا عبور جریان بیش از حد از این مسیرها بوجود میآید. (آشنایی با چراغ سیالتیک)

4.معایب مربوط به منبع تغذیه که به اشکال مختلف مثل سوختن ترانس, دیود و یا ایراد در قطعات دیگر بروز می کند.

5.زمانی که با زدن کلید on/ off دستگاه روشن نشد احتمال دارد رله دستگاه آسیب دیده باشد.

6.برای تست گرمای خارج شده از لامپ باید دست خود را جلوی چراغ دستگاه بگیریم و حرارت ایجاد شده از آن را چک کنیم

روشن نشدن چراغ سیالیتیک

در صورت عمل نکردن کلیدهای روشن و خاموش (کلیدهای on و off) و روشن نشدن چراغ سیالیتیک، احتمال آسیب دیدگی رله وجود دارد که قطعاً تعمیر آن مشکل را برطرف خواهد کرد. (آشنایی با چراغ سیالتیک)

وجود قطعی و یا اتصال در چراغ سیالیتیک

گاهی به علت حرارت به وجود آمده توسط چراغ جراحی و یا عبور پیدا کردن جریانی بیش تر از استاندارد دستگاه، قطعی و یا اتصالی به وجود می آید که باید این قطعی و یا اتصالی برطرف گردد.

منبع تغذیه معیوب

در برخی از مواقع مشکل به وجود آمده در چراغ سیالیتیک به علت ایراد در منبع تغذیه می باشد که این ایراد ممکن است به دلایل زیر به وجود بیاید:

▪سوختن ترانس
▪سوختن دیود
▪وجود اشکال در قطعات دیگر

دیدگاهتان را بنویسید

preloader