خانه » اخبار آموزشگاه » آموزش تعمیرات تجهیزات پزشکی در جلفا

آموزش تعمیرات تجهیزات پزشکی در جلفا

آموزش تعمیرات تجهیزات پزشکی

امروزه تعمیرات تجهیزات پزشکی یکی از مهم ترین فعالیت ها است که باید توسط متخصصان آموزش دیده انجام شود. این تجهیزات در بیمارستان ها، آزمایشگاه ها، مراکز تصویر برداری، کلینیک های دندانپزشکی و مطب ها مورد استفاده قرار می گیرند. افرادی که قصد فعالیت در این حوزه را دارند می‌توانند تحت آموزش های تخصصی در دوره آموزش تعمیرات تجهیزات پزشکی قرار بگیرند و سپس فعالیت خود را آغاز کنند. چرا که تجهیزات پزشکی یکی از حساس ترین تجهیزات هستند که با سلامتی انسان ها رابطه مستقیمی دارند. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر به این مبحث اشاره کنیم.

ضرورت تشکیل دوره تعمیرات تجهیزات پزشکی

مهندسی پزشکی یکی از تازه ترین رشته هایی است که قدم به عرصه دنیای تکنولوژی جهانی گذاشته است. این رشته در جهت کاربرد علوم فنی و مهندسی در یاری رساندن به پزشکان برای تشخیص و درمان هرچه بهتر بیماری ها تاثیر بسزایی دارد. هدف اصلی برگزاری آموزش تعمیرات تجهیزات پزشکی در آموزشگاه آپادانا، تربیت نیروهای متخصص در زمینه آشنایی، عیب یابی و تعمیرات تجهیزات پزشکی می باشد.

مهندسی پزشکی در گام های اولیه به بهره برداری، تعمیر ، پشتیبانی، نگهداری، تنظیم و استاندارد سازی دستگاه ها می پردازد. در مراحل تخصصی تر و بالاتر این رشته، شاهد توسعه، ارتقاء و بهبود دستگاه های پزشکی و حتی طراحی و ساخت یک دستگاه خواهیم بود.

در تعمیرات تجهیزات پزشکی مواردی وجود دارد که بسیار مهم است، از جمله نظارت بر تحویل و نصب و راه اندازی صحیح تجهیزات پزشکی و لوازم مربوط به آن، آموزش نیروی متخصص و تکنسین های فنی در امر تعمیرات تجهیزات پزشکی، اولویت بندی و پیگیری تعمیرات تجهیزات پزشکی و پیراپزشکی، فاكتورهای هزینه تعمیرات تجهیزات پزشکی، مراحل و كیفیت و چگونگی تعمیر كه عمدتا از سوی شركتها صورت می پذیرد به منظور كاهش زمان از كارافتادگی دستگاه ها و تجهیزات پزشکی به کار می رود، كاهش هزینه تعمیرات تجهیزات پزشکی و عدم نیاز به تعمیرات مكرر می بایست صورت پذیرد.

انواع کلاس بندی تجهیزات پزشکی

سازمان غذا و داروی آمریکا هر یک از وسایل مربوط در تجهیزات پزشکی را با توجه به تاثیری که بر روی بدن و سلامتی انسان دارند، در سه کلاس تقسیم نموده است.

کلاس A یا 1: تجهیزاتی که در این کلاس قرار می گیرند، کمترین خطر و تاثیر را بر روی انسان دارند و بسیار ساده طراحی شده اند. بر روی این وسایل باید کنترل های عمومی انجام شود. کنترل های عمومی شامل ثبت نام شرکت تولید کننده دستگاه در سازمان غذا و داروی آمریکا، ثبت نام وسیله تولید شده در سازمان غذا و دارو، ساخت وسیله با توجه به قانون شرایط تولید خوب و برچسب گذاری وسیله می باشد. حدود 74 درصد از وسایل تولیدی همچون باندها و دستکش های پزشکی در این گروه قرار می گیرند.

کلاس B یا 2: اقلامی که در این گروه قرار می گیرند، علاوه بر کنترل های عمومی که بر روی آنها انجام می شود، باید یک سری کنترل های ویژه نیز بر روی آنها انجام شود. کیسه آب گرم و برخی از تشک های مواج در این گروه قرار می گیرند.

کلاس C یا 3: اقلامی که حساسیت بسیاری دارند و جان بیمار به آن وابسته است در این گروه قرار می گیرند. این گروه در تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری ها بسیار تاثیرگذار هستند. علاوه بر کنترل های عمومی، از انواع تست ها برای این نوع از تجهیزات استفاده می شود. وسایلی همچون فشارسنج، نمایشگر ضربان قلب و تجهیزات خیلی پیشرفته پزشکی در این گروه قرار می‌گیرند.

ابزار تعمیرات تجهیزات پزشکی

تعمیرکاران برای تعمیرات تجهیزات پزشکی، ابزار های گوناگونی از قبیل پیچ گوشتی، آچار و لحیم کاری را مورد استفاده قرار می دهند. همچنین ابزار هایی از جمله مولتی متر و رایانه نیز در روند تعمیرات تجهیزات پزشکی کاربرد زیادی دارند. به همین منظور از نرم افزار های تخصصی برای کالیبراسیون دستگاه ها استفاده می شود.

نکات مهم در تعمیرات تجهیزات پزشکی

به منظور تعمیرات تجهیزات پزشکی لازم است تکنسین ها از مهارت بالایی برخوردار بوده و در کار خود حرفه ای باشند. علاوه بر این، توانایی ارتباط درست با مشتریان از نکات مهم دیگری است که باید به آن توجه شود. همچنین امکان دسترسی بیمارستان ها و کلینیک ها به این دستگاه ها باید به راحتی فراهم شود.یکی از نکات مهمی که در تعمیر دستگاه های پزشکی باید به آن توجه زیادی کرد، مدیریت زمان و داشتن سرعت در کار است. چرا که به دلیل سر و کار داشتن با بیماران اورژانسی، لازم است تعمیرات در اسرع وقت انجام شوند تا رضایت مشتریان جلب شود.

دیدگاهتان را بنویسید

preloader