خانه » اخبار آموزشگاه » پالس اکسیمتر چگونه کار می کند

پالس اکسیمتر چگونه کار می کند

پالس اکسیمتر چگونه کار می کند؟ پالس اکسیمتر آزمایش غیر تهاجمی و بدون درد است که میزان اشباع اکسیژن یا میزان اکسیژن موجود در خون شما را اندازه گیری می کند. این بیماری می تواند به سرعت حتی تغییرات کوچک در میزان کارآمدی انتقال اکسیژن به قسمتهای دورتر از قلب ، از جمله پاها و بازوها را تشخیص دهد.

پالس اکسیمتر دستگاهی کوچک و شبیه شکل است که به قسمتی از بدن مانند انگشتان پا یا گوش متصل می شود. این دستگاه معمولاً بر انگشت قرار داده میشود و اغلب در یک مرکز مراقبت های ویژه مانند اورژانس ها یا بیمارستان ها استفاده می شود. برخی از پزشکان مانند متخصصان ریه می توانند از آن در مطب استفاده کنند.

پالس اکسیمتر چگونه کار می کند

پالس اکسیمتر یکی از تجهیزات پزشکی حیاتی است که در فرآیند تشخیص و نظارت بر وضعیت سلامت بیماران استفاده می‌شود. این دستگاه به طور خاص برای اندازه‌گیری سطح اکسیژن خون به کار می‌رود و نقش مهمی در مراقبت‌های بهداشتی ایفا می‌کند. در این مقاله به بررسی نحوه کارکرد پالس اکسیمتر، اجزای آن و کاربردهای بالینی آن می‌پردازیم. همچنین در انتهای مقاله، از دوره‌های آموزشی تعمیر و نگهداری تجهیزات پزشکی در آموزشگاه آپادانا تبریز نیز صحبت خواهیم کرد.

۱. پالس اکسیمتر چیست؟

پالس اکسیمتر یک دستگاه غیرتهاجمی است که برای اندازه‌گیری میزان اکسیژن موجود در خون طراحی شده است. این دستگاه عموماً به نوک انگشت، لاله گوش یا نواحی دیگر بدن متصل می‌شود و می‌تواند در زمان واقعی اطلاعات دقیقی درباره سطح اکسیژن خون ارائه دهد.

۲. نحوه عملکرد پالس اکسیمتر

۲.۱. اصول اندازه‌گیری

عملکرد پالس اکسیمتر بر اساس اصول اپتیکی و رادیکالی است. این دستگاه با استفاده از نور مادون قرمز و نور قابل مشاهده، اختلاف بین جذب نور توسط خون اکسیژن‌دار و خون فاقد اکسیژن را اندازه‌گیری می‌کند.

۲.۲. فرآیند اندازه‌گیری

  1. پرتو نور: پالس اکسیمتر دو منبع نور، یکی در محدوده مادون قرمز و دیگری در محدوده قرمز قابل مشاهده دارد که به بافت پوست ارسال می‌شوند.
  2. جذب نور: نور ارسال‌شده توسط خون جذب می‌شود و میزان جذب در خون اکسیژن‌دار و خون فاقد اکسیژن متفاوت است.
  3. تحلیل سیگنال: سنسورهای دستگاه این اطلاعات را دریافت کرده و با استفاده از الگوریتم‌های خاص، سطح اکسیژن خون را محاسبه می‌کنند.

۲.۳. نمایش نتایج

نتایج معمولاً بر روی صفحه نمایش دیجیتال دستگاه نشان داده می‌شود و به صورت درصدی از میزان اشباع اکسیژن خون (SpO2) گزارش می‌شود. سطح نرمال این شاخص معمولاً بین 95 تا 100 درصد است.

پالس اکسیمتر چگونه کار می کند

۳. کاربردهای بالینی پالس اکسیمتر

پالس اکسیمتر در معاینات پزشکی و مراقبت‌های بالینی کاربردهای متنوعی دارد، از جمله:

۳.۱. مراقبت از بیماران تنفسی

این دستگاه به پزشکان کمک می‌کند تا وضعیت تنفسی بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن ریوی یا عفونت‌های ریوی را زیر نظر داشته باشند.

۳.۲. نظارت بر بیماران قبل و بعد از عمل جراحی

پزشکان می‌توانند با استفاده از پالس اکسیمتر، وضعیت اکسیژن بیماران را در حین عمل جراحی و پس از آن بررسی کنند.

۳.۳. استفاده در شرایط اضطراری

در وضعیت‌های اورژانسی، مانند حملات قلبی یا آسم، پالس اکسیمتر به عنوان ابزاری حیاتی برای ارزیابی سریع وضعیت بیمار به کار می‌رود.

۴. اهمیت آموزش در تعمیرات پالس اکسیمتر

۴.۱. عملکرد صحیح دستگاه

چنانچه پالس اکسیمتر به درستی کار نکند، می‌تواند منجر به تشخیص نادرست در وضعیت بیمار شود. بنابراین آشنایی با تعمیر و نگهداری این دستگاه بسیار اهمیت دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

preloader