خانه » مطالب عمومی » خطاهای دستگاه اتوکلاو

خطاهای دستگاه اتوکلاو

💎 ویژه بازارکار پروژه محور
💲 مشاوره 041-4164
📞 تماس 09361364164
⏱ پشتیبانی آموزشی پشتیابی بعد دوره
⭐ گواهینامه بین المللی
🎯 نحوه ثبت نام حضوری – تلفنی – اینترنتی

دستگاه اتوکلاو یک سیستم کاملا پیشرفته بوده که شناخت دقیق آن‌ می تواند به عیب یابی آن کمک زیادی کند. این دستگاه دارای ساختاری منحصر به فرد بوده و طراحی کاملا بروز دارد به طوری که در زمان بروز مشکل به راحتی عیب یابی و تعمیر می شود(خطاهای دستگاه اتوکلاو).

اتوکلاو یک دستگاه استریل ساز است که برای استریل سازی از حرارت بالا به همراه بخار و فشار استفاده می کند. به کمک این سیستم می تواند مواد و لوازم و البسه را به راحتی ضد عفونی کرد. زمانی که سیستم دچار مشکل می شود دستگاه عیب یاب دارد و با توجه به کدی که روی دستگاه به نمایش در می آید شما می توانید مشکل را پیدا کنید و در جهت رفع آن اقدام نمایید(خطاهای دستگاه اتوکلاو).

خطاهای دستگاه اتوکلاو

دستگاه اتوکلاو چیست؟

دستگاه اتوکلاو یک وسیله پزشکی است که برای استریل کردن و ضدعفونی کردن ابزارها، وسایل و تجهیزات پزشکی استفاده می شود. با استفاده از این دستگاه، می توان از شیوع بیماری های عفونی و انتقال آنها به بیماران جلوگیری کرد(خطاهای دستگاه اتوکلاو).

اتوکلاوها با استفاده از بخار آب به عنوان ماده ضدعفونی کننده کار می کنند. در این دستگاه، ابزارها و تجهیزات پزشکی در داخل یک فضای بسته به همراه بخار آب قرار می گیرند و پس از گرم شدن بخار، دما و فشار در داخل دستگاه افزایش می یابد و باعث استریل شدن وسایل داخل آن می شود.دستگاه اتوکلاوها در مراکز پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاه ها و سایر مراکز بهداشتی استفاده می شوند و برای حفظ بهداشت و سلامتی بیماران بسیار حائز اهمیت هستند.

انواع خطا در دستگاه اتوکلاو

مشکلاتی در این دستگاه‌ها به وجود آید که باعث کاهش کیفیت و عملکرد آنها شود. برخی از خطاهای رایج در اتوکلاوها عبارتند از:

  1. ایجاد خطای دما: در این حالت دمای دستگاه به درستی کنترل نمی شود و ممکن است وسایل داخل آن به درستی استریل نشوند.
  2. عدم استریل شدن وسایل: این مشکل ممکن است به دلیل نقص در دستگاه، انتخاب برنامه اشتباه برای استریل کردن یا استفاده از مواد شوینده ناصحیح باشد.
  3. خطای فشار: در این حالت فشار در دستگاه به درستی تنظیم نمی شود و ممکن است باعث خروج بخار از دستگاه شود.
  4. خطای زمان: این خطا به معنای عدم تنظیم درست زمان استریل کردن است و ممکن است باعث استریل نشدن کامل وسایل شود.
  5. خطای آب: در صورتی که میزان آب در دستگاه ناکافی باشد یا مشکلی در خط آب دستگاه وجود داشته باشد، خطای آب به وجود می آید که ممکن است باعث ناتوانی دستگاه در اجرای عملیات استریل کردن شود.
  6. خطای درب: در صورتی که درب دستگاه به درستی بسته نشود، دستگاه قادر به اجرای عملیات استریل کردن نخواهد بود.

خطاهای دستگاه اتوکلاو

رایج ترین مشکلات اتوکلاو چیست ؟

اتوکلاو دستگاهی کاملا پیشرفته بوده که در صنایع مختلف خصوصا پزشکی و دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه در زمان استفاده با مشکلات رایجی همراه بوده که در زیر به صورت مجزا به آنها اشاره می کنیم:

  • اولین مشکل متوقف شدن چرخه استريليزاسيون آن هم بدون دليل است که عیب یابی آن کار دشواری بوده و نیاز به مهارت خاصی دارد. در زمان بروز این مشکل دستگاه به طور کامل متوقف شده و هیچ عملکردی ندارد. متخصص با مشاهده خطا بر روی صفحه نمایشگر می تواند به راحتی سیستم را عیب یابی و مشکل را برطرف سازد.
  • مشکل دیگری که در زمان استفاده دستگاه را تهدید می کند اندیکاتور بیولوژی مثبت است. اندیکاتور برای عملکرد این دستگاه مناسب نیست و کیفیت کار را کاهش می دهد. این مشکل با جایگزین کردن سیستم دیگر برطرف می شود(خطاهای دستگاه اتوکلاو).
  • زمانی که فشار بخار کاهش پیدا می کند دستگاه دچار مشکل می شود چون عملکرد اصلی دستگاه با فشار و حرارت زیاد است‌ و در غیر این صورت نمی تواند استریل سازی را به بهترین شکل ممکن انجام دهد(خطاهای دستگاه اتوکلاو).
  • مشکل دیگر فشار بخار زیاد است که این حرارت بیش از حد می تواند باعث خرابی قطعات شود و عملکرد دستگاه را هم در کمترین زمان مختل سازد.
  • مرطوب ماندن وسایل استریل شده خود مشکلات زیادی را به همراه دارد و این رطوبت باقی مانده می تواند باعث پوسیدگی و زنگ زدگی اجزای دیگر شود.
  • نشتی بخار از درب دستگاه یک مشکل شایع بوده که باعث هدر رفت حجم بالایی از انرژی می شود. بدین ترتیب کار استریل سازی با کیفیت بالا انجام نمی شود.
  • مهمترین مشکل باز نشدن در پایان سیکل است که در این صورت شما نمی توانید مواد استریل شده را از داخل دستگاه خارج سازید(خطاهای دستگاه اتوکلاو).
  • خلاء اولیه در این سیستم اهمیت زیادی دارد و زمانی که میزان خلاء به نقطه تنظیم نمی رسد مشکلات زیادی را به همراه دارد(خطاهای دستگاه اتوکلاو).
  • از دیگر مشکلات این دستگاه می توان به قفل نشدن درب اتوکلاو اشاره کرد که در این صورت نمی توان آن را روشن و کار را ادامه داد. نمایشگر تا وقتی درب قفل نباشد پیغام خطا را نشان می دهد.
  • درست کار کردن نشانگر در این چرخه اهمیت زیادی دارد و وقتی نشانگر چرخه استریلیزاسیون را کامل نشان نمی دهد یعنی مشکل بزرگی در این چرخه بوجود آمده است که باید در کمترین زمان و با مهارت بالا برطرف گردد(خطاهای دستگاه اتوکلاو).

تعمیر خطای دستگاه اتوکلاو در تبریز

برای تعمیر خطاهای دستگاه اتوکلاو، ابتدا باید خطا را شناسایی کرد و سپس به روش‌های مناسب برای رفع آن پرداخت. در دوره تعمیرات تجهیزات دندان پزشکی، خطا و تعمیر دستگاه‌های اتوکلاو به عنوان یکی از مهمترین بخش‌ها به صورت کامل آموزش داده می‌شود. این دوره، برای افرادی طراحی شده است که مایل به کسب دانش و مهارت در تعمیر و نگهداری دستگاه‌های اتوکلاو در حوزه دندان‌پزشکی هستند(خطاهای دستگاه اتوکلاو).

در این دوره، ابتدا با اجزای مختلف دستگاه اتوکلاو و عملکرد هر قسمت آشنا می‌شوید. سپس خطاهای رایج در دستگاه اتوکلاو و علل آن‌ها بررسی می‌شوند و روش‌های تعمیر آن‌ها به صورت کامل به شما آموزش داده می‌شود(خطاهای دستگاه اتوکلاو).

علاوه بر تشخیص و رفع خطاهای دستگاه اتوکلاو، در این دوره نحوه نگهداری و تعویض قطعات دستگاه اتوکلاو و تعمیر انواع ساکشن یونیت و صندلی دندانپزشکی و آشنایی با نحوه ثبت شرکت ها ، قوانین مالیاتی به شما آموزش داده می‌شود تا بتوانید دستگاه را به صورت بهینه در حالت عملیاتی نگه دارید.

خطاهای دستگاه اتوکلاو

معرفی بهترین آموزشگاه تخصصی دوره تعمیر تجهیزات دندانپزشکی

آموزشگاه آپادانا یکی از موسسات آموزشی برتر در شهر تبریز است که دوره های مختلفی را در زمینه های مختلف ارائه می دهد. یکی از دوره هایی که در این آموزشگاه برگزار می شود، دوره تعمیر تجهیزات دندانپزشکی است(خطاهای دستگاه اتوکلاو).

در این دوره، دانشجویان با مباحث اساسی دندانپزشکی و الکترونیک آشنا می شوند و مهارت های لازم برای تعمیر و نگهداری تجهیزات دندانپزشکی را فرا می گیرند. این دوره به صورت کاملا عملی و کاربردی برگزار می شود و در آن از تجهیزات مدرن و به روز استفاده می شود تا دانشجویان با شیوه های بهتر و موثرتری در تعمیر و نگهداری تجهیزات دندانپزشکی آشنا شوند(خطاهای دستگاه اتوکلاو).

در پایان دوره، دانشجویان با گواهی معتبر و قابل ترجمه بین المللی به عنوان تعمیر کار دندانپزشکی فارغ التحصیل می شوند. این دوره برای افرادی که علاقه مند به شغل تعمیر تجهیزات دندانپزشکی هستند، بسیار مناسب است و می تواند به عنوان پایه ای برای کسب مهارت های بیشتر در این حوزه محسوب شود(خطاهای دستگاه اتوکلاو).

سر فصل دوره تعمیرات تجهیزات دندان پزشکی در تبریز

  • نگهداری و تعمیرات و همچنین نصب و راه اندازی دستگاههای :
  • کمپرسور یخچالی و اویل فری
  • انواع اتوکلاو
  • انواع ساکشن
  • یونیت و صندلی دندانپزشکی
  • آشنایی با نحوه ثبت شرکت ها ، قوانین مالیاتی

خطاهای دستگاه اتوکلاو

دیدگاهتان را بنویسید

preloader