خانه » اخبار آموزشگاه » آموزش تعمیرات تجهیزات پزشکی در مشهد

آموزش تعمیرات تجهیزات پزشکی در مشهد

تجهیزات پزشکی چیست؟

کلمه تجهیزات پزشکی در کشورهای مختلف دنیا معانی متعددی دارد. اما در حالت کلی تجهیزات پزشکی به هر گونه ابزار، وسایل و تجهیزاتی گفته می شود که در علم پزشکی برای تشخیص، پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود.

در واقع هر کدام از این وسایل و تجهیزات و ابزار با هدف خاصی توسط تولید کنندگان این عرصه ساخته شده اند و به بازار عرضه می شوند. کلیه این وسایل با هدف سلامتی انسان ها ساخته می شوند. وسایل و ابزارهایی که در زمره گروه تجهیزات پزشکی قرار می گیرند بسیار زیاد و متنوع هستند. هدف از ساخت انواع وسایل و تجهیزات پزشکی حداقل در یکی از گروه های زیر دسته بندی می شوند.

  • تجهیزاتی که برای تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری خاصی ساخته می شوند.
  • تجهیزاتی که برای تشخیص، پیشگیری و درمان یک معلولیت یا صدمه ساخته می شوند.
  • تجهیزاتی که برای اصلاح و جایگزینی یک آناتومی ساخته می شوند.
  • تجهیزاتی که برای ادامه حیات به عنوان یک حمایت کننده ساخته می شوند.
  • تجهیزاتی که برای کنترل بارداری ساخته می شوند.
  • تجهیزاتی که برای استریل و ضدعفونی کردن وسایل و همچنین محیط های پزشکی ساخته می شوند.

آموزش تعمیرات تجهیزات پزشکی

در تعمیرات تجهیزات پزشکی مواردی وجود دارد که بسیار مهم است، از جمله نظارت بر تحویل و نصب و راه اندازی صحیح تجهیزات پزشکی و لوازم مربوط به آن، آموزش نیروی متخصص و تکنسین تعمیرات تجهیزات پزشکی، اولویت بندی و پیگیری تعمیرات تجهیزات پزشکی و پیراپزشکی، فاكتورهای هزینه تعمیرات تجهیزات پزشکی، مراحل و كیفیت و چگونگی تعمیر كه عمدتا از سوی شركتها صورت می پذیرد به منظور كاهش زمان از كارافتادگی دستگاه ها و تجهیزات پزشکی به کار می رود، كاهش هزینه تعمیرات تجهیزات پزشکی و عدم نیاز به تعمیرات مكرر می بایست صورت پذیرد

. همچنین با توجه به تنوع و پیچیدگی دستگاهها و لوازم پزشكی كه در حوزه های مختلف بكار گرفته می شود تعمیرات تجهیزات پزشکی علاوه بر تخصص که می توانید با شرکت در دوره آموزش تعمیرات تجهیزات پزشکی به دست آورید، نیازمند آموزش و داشتن ابزار لازم و قطعات یدكی مربوطه می باشد.

نکته های مهم در تعمیرات تجهیزات پزشکی

برای شروع تعمیرات تجهیزات پزشکی ابتدا همیشه در ذهن بسپارید:

  1. به دنبال نقص بدیهی دردستگاه باشید!مراقب باشید بعضی از دستگاه های پزشکی طوری ساخته شده اند که اجازه بازشدن به غیر از نمایندگی های مجاز را نمی دهند و یک میکرو سویچ یا یک سنسور نوری باز شدن دستگاه را به برد و آی سی مرکزی اطالع می دهد ، ممکن است دستگاه به طورکامل از کار بی افتد.
  2. آسان فکر کنید و مشکل را زیاد پیچیده در نظر نگیرید!
  3. حتما مسائل ایمنی را قبل از کار با دستگاه رعایت کنید. مطمئن شوید که نسبت خطرهایی که در ارتباط با تعمیر دستگاِه خراب است آگاهی دارید. این قبیل خطرها می توانند شامل خطرهای باکتریالی، الکتریکی، شیمیایی و مکانیکی باشند. پس تمامی تدابیر الزم را بیندیشید. حتی اگر نیاز بود، می توانید ابتدا تجهیزات پزشکی را ضد عفونی کرده و سپس شروع به کار کنید. همچنین وسایل ایمنی نظیر دستکش و عینک با خود به همراه داشته باشید !
  4. تجهیزات پزشکی اکثرا گران قیمت و حتی بعضی از آن ها تحریمی هستند ! پس لطفا بی محابا دستگاه را جابه جا و عیب یابی نکنید !
  5. اگر می بینید که دستگاه پزشکی شما مثل قبل کار نمی کند، مثال سرعتش کم شده است ولی به اصطالح خودمانی، کارتان را راه می اندازد، ریسک تعمیر آن را نکنید !
  6. قبل از شروع برای تعمیر، حتما به دفترچه راهنمای دستگاه نگاهی بیندازید ! زیرا شامل اطالعات مفیدی حتی برای تعمیر دستگاه است.
  7. طراحی و ساختار بسیاری از تجهیزات پزشکی متفاوت از هم هستند. پس همه بردهای الکترونیکی آن ها را به یک چشم نگاه نکنید.

خرابی شیر کنترل دار و سوپاپ ها

برخی از ایراداتی که در دستگاههای فشار سنج بوجود می آید مربوط به گیج فشار دستگاه می باشد که معمولا یک تعمیرکار تجهیزات پزشکی می تواند آن را مرتفع کند. بخشهای دیگر یک دستگاه فشارسنج که در صورت خرابی می بایست تعویض شوند عبارتند از فرسودگی شلنگهای رابط و کاف و پوآر است. همچنین نحوه تعمیر و تعویض هر یک از بخش های تجهیزات پزشکی که دارای نشتی هوا می باشد نیز از دیگر موارد موجود است.

خرابی شیر کنترل دار و سوپاپ ها نیز از دیگر موارد موجود است. شیر مخزن جیوه اگر خراب بود باید مخزن تعویض شود و برای مخازن شیر باز کافی است در هنگام خرابی تنها قطعه مورد نظر تعویض شود. شما میتوانید با شرکت در دوره آموزش تعمیرات تجهیزات پزشکی با تعمیرات انواع فشارسنج به طور کامل آشنا شوید.

خرابی شیرتخلیه

در مورد خرابی شیر تخلیه نیز نشتی موجود قبل از باز کردن شیر فشار پوآر و پس از فشردن هوای داخل فشارسنج عیب به خرابی واشر پیچ شیر یا به سوپاپ انتهای شیر مربوط می شود و می بایست به دقت مورد بررسی قرار گیرد. پس از بررسی های لازم اگر واشر پیچ خراب بود می بایست تعویض شود و اگر سوپاپ شیر خراب بود فقط کافی است سوپاپ لاستیکی ورودی محل اتصال پوآر به شیر خارج شده و شکاف قسمت انتهای آن تمیز شود.

دیدگاهتان را بنویسید

preloader