خانه » اخبار آموزشگاه » آموزش تعمیرات سونوگرافی

آموزش تعمیرات سونوگرافی

دستگاه سونوگرافی یکی از تجهیزات پرکاربرد در زمینه تصویربرداری می باشد. این دستگاه با استفاده از امواج فراصوت می تواند تصویر مناسبی از بافت های بدن در اختیار پزشک قرار دهد و در تشخیص بسیاری از بیماری ها نظیر سنگ کلیه، مشکلات جنین و… کمک نماید. (آموزش تعمیرات سونوگرافی)

اجزای دستگاه سونوگرافی

هر دستگاه سونوگرافی از سه بخش اصلی تشکیل شده است:

✴مانیتور که وظیفه نمایش تصویر و اطلاعات را بر عهده دارد.
✴پاور(Power) که منبع تغذیه دستگاه است.
✴پروب(Probe) دستگاه که پر مصرف ترین انواع آن خمیده(Curved) یا کانوکس(Convex)، تخت یا خطی(Linear)، داخل رحمی(Trans-vaginal) و آرایه فازی(Phase Array) هستند.

آموزش تعمیرات سونوگرافی

عملکرد دستگاه سونوگرافی

همان طور که بیان شد دستگاه سونوگرافی با استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا و برگشت آن ها، امکان تهیه تصویر را فراهم می سازد. مشابه این تکنیک در طبیعت نیز وجود دارد به عنوان مثال خفاش ها، نهنگ ها و دلفین ها مشابه با زیر دریایی ها از شیوه سونار(استفاده از امواج فراصوت) برای مسیریابی یا شکار استفاده می کنند. (آموزش تعمیرات سونوگرافی)

اصول استفاده از دستگاه سونوگرافی

دستگاه سونوگرافی، پالس های صوتی با فرکانس بالا(۱ تا ۵ مگاهرتز) را با کمک پروب به بدن ارسال می کند. امواج صوتی در داخل بدن حرکت می کنند و به مرز بافت های بدن برخورد می کنند. بعضی از امواج در این مرحله منعکس می شوند و برخی دیگر به حرکت ادامه می دهند تا به مرز دیگری برخورد کرده و بازتاب پیدا کنند.

🔴امواج بازتاب شده توسط پروب جمع آوری شده و به دستگاه منتقل می شوند. 🔴دستگاه با استفاده از موج برگشتی، فاصله پروب تا بافت یا عضو بدن را محاسبه می کند. 🔴دستگاه با استفاده از زمان و شدت موج برگشتی، تصویر دو بعدی از عضو یا بافت مورد بررسی را نمایش می دهد.

تعمیر تخصصی دستگاه سونوگرافی

تعمیرکاران بجای تعویض بردهای معیوب که بسیار هزینه در بر خواهد داشت برای پزشک با دانش فنی خود برد های معیوب را تشخیص و آن ها را تعمیر می کنند و دستگاه را با کمترین هزینه تعمیر می کنند و درپایان تعمیر هم تست های کیفی و نتیجه تست ها تقدیم پزشک می شود. جهت یادگیری تعمیر برد های الکترونیکی میتوانید با مشاوران مجموعه آپادانا در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

preloader