خانه » اخبار آموزشگاه » آشنایی با ساکشن دندانپزشکی

آشنایی با ساکشن دندانپزشکی

ساکشن دندانپزشکی، مجموعه ای از لوازم و تجهیزات دندانپزشکی می باشد که به منظور مکش بزاق دهان و همچنین خون ناشی از جراحت لثه مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع، این وسیله، همان لوله مکنده ای است که در تمام طول عملیات دندانپزشکی در دهان بیمار نگه داشته می شود. ساکشن های دندانپزشکی انواع و کارایی های مختلفی دارند. (آشنایی با ساکشن دندانپزشکی)

انواع ساکن دندانپزشکی

ساکشن هایی که در دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرند معمولاً ۲ نوع می باشند:

  • ساکشن آبی یا بزاق کش
  • ساکشن هوایی یا حجم بالا

دلایل استفاده از ساکشن دندانپزشکی

  • محافظت از راه های هوایی

ممکن است بیمار شما مضطرب باشد و یا مراحل طولانی مانند ایمپلنت و عمل های پیچیده را طی کند، به همین دلیل ممکن است بیمار برای احساس راحتی بیشتر نیاز به بیهوشی دارد. دستگاه ساکشن دندانپزشکی به حفظ راه هوای بیمار و تنفس آن در بیهوشی کمک کرده و همچنین از آسپیراسیون در بیمار جلوگیری می کند.

  • از بین بردن بزاق برای تقویت عوامل باندینگ

در روش باندینگ از مواد اتصال دهنده بسیار موثر و قوی استفاده می شود تا ترمیم انجام شده در برابر فرسودگی های روزانه مقاوم باشد. در طی مراحل ترمیم، به دلیل وجود اجسام خارجی در دهان، مانند آینه دندان، دهان می تواند بیش از حد معمول بزاق تولید کند. متأسفانه، اگر بزاق بیش از حد در ناحیه ی ترمیم وجود داشته باشد، می تواند مواد اتصال دهنده را بی اثر کند و ترمیم انجام شده به درستی بر روی دندان ها محکم نشود. با استفاده از دستگاه ساکشن دندانپزشکی، شما می تواند با برداشتن اکثریت بزاق و خشک نگه داشتن محل ترمیم، دندان را به آرامی محکم کنید.

آشنایی با ساکشن دندانپزشکی

جلوگیری از بسته شدن راه تنفسی در طی درمان

خفگی یک ترس رایج در بین بیماران به ویژه کودکان است. خطر خفگی در دندانپزشکی یک خطر بسیار واقعی به خصوص در افرادی که دارای مجاری هوایی حساس، ضعف ماهیچه ها و دارای آسیب های دهان و دندان سخت و سابقه بیماری هستند ایجاد می کند. ساکشن دندانپزشکی مناسب و با کیفیت با از بین بردن سریع بزاق دهان و بقایای جراحی، باعث کاهش خطر خفگی می شود.

بهداشت محیط درمان

در طول درمان های زیبایی و ترمیمی، ممکن است استفاده از ابزار های دندانپزشکی سرعت بالا مانند پولیش ها، باعث تبدیل بزاق و همه باکتری ها یا میکروب های موجود در آن را به یک آئروسل مضر شود که می تواند نفس بکشد و به سطوح اطراف پخش شود. این می تواند خطر بیمار شدن کادر درمان و دندانپزشکان را افزایش دهد. دستگاه ساکشن دندان در واقع میزان آئروسل مضر را کاهش می دهد و از رشد آن در حالی که شما در حال انجام درمان و ترمیم هستید، جلوگیری می کند. این امر باعث استریل و ایمنی بیشتر محیط برای بیماران و کادر درمان می شود. (آشنایی با ساکشن دندانپزشکی)

دستگاه ساکشن نیز مانند دیگر تجهیزات دندانپزشگی بعد از مدت ها استفاده خراب میشوند و با توجه به تحریم ها امکان جایگزینی دستگاه ها امکان پذیر نمیباشد.بنابر این یک تعمیر کار ماهر به تعمیر هست که بتواند دستگاه را ایرادیابی و آن را تعمیر کند. شما با شرکت در دوره تعمیر تجهیزات دندانپزشکی به راحتی میتوانید ایرادات دستگاه های دندانپزشکی را ایرادبابی و آنها را تعمیر کنید.

عیوب و تعمیر دستگاه

۱ – ساکشن روشن می شود ولی موتور بکار نمی افتد. این ایراد معمولا در ساکشن های صاایران و یا Medela بوجود می آید و علتش مرطوب شدن سنسور رطوبت دستگاه می باشد. (کار این سنسور قطع مکش دستگاه جهت جلوگیری از ورود ترشحات به داخل سیلندرها می باشد) می بایست دستگاه را باز نموده سنسور آن را خشک نمایید (باسشوار یا دستمال) سنسور از دو عدد سیستم تشکیل شده است که با رسیدن رطوبت، مقاومت بین دو سیم کاهش می یابد.
۲- دستگاه روشن نمی شود:
-از سالم بودن پریز و برق دار بودن آن اطمینان حاصل شود.

-کلید دستگاه بررسی شود.

– دستگاه های الکتریکی عموما برای جلوگیری از صــدمــات احـتـمـالـی در ورودی خـود یـک فیـوز دارند‌. از سالم بودن این فیوز اطمینان حاصل شود .
۳-دستگاه مکش مناسبی ندارد:
-درب مخازن جمع آوری مایعات را بررسی کنید. (این درپوش ها گاهی در جای خود محکم نمی شوند و با ایجاد نشتی مانع از ایجاد فشار منفی مناسب در مخزن و مکش مناسب می شود) .

-همچنین ممکن است محل اتصال لوله های رابط به در پوش ساکشن شکسته باشد. لذا اتصالات چک شود.

-سطح روغن (در ساکشن های روغنی) بررسی شود و در صورت پایین آمدن، جایگزین شود.

-اتصالات ساکشن کنترل شود و از سالم بودن آن ها اطمینان حاصل شود.
۴- صدای ساکشن زیاد و غیر عادی است که در این صورت حتماً موتور ساکشن نیاز به سرویس دارد.

۵ – ممکن است ساکشن روشن شود و صدای موتور نیز بگوش برسد ولی هیچ مکشی وجود نداشته باشد . در این موقع تسمه اتصال دهنده موتور به پمپ وکیوم (در ساکشن هایی مانند صاایران و مدلا) پاره یا از جای خود خارج شده است.

۶ – صدای سوت بیش از حد دستگاه بگوش برسد ولی کارکرد دستگاه صحیح می باشد. این ایراد مربوط به کثیفی سوپاپ های پلاستیکی پمپ وکیوم بوده و در مدل های سیلندر و پیستونی اتفاق می افتد و می بایست پمپ باز شده و سوپاپ ها توسط پنبه و الکل تمیز گردد.

۷ – پس از تعمیر وجایگزاری نوار تسمه دستگاه (در مدل هایی که تسمه دار هستند) در عین کارکرد صحیح مکش مناسب ندار. این ایراد در ساکشن های صاایران و Medela بوجود می آید و به دلیل تنظیم نبودن زاویه دو پیستون نسبت به یکدیگر می باشد. می بایست زاویه پیستون ها را بر روی ۹۰ درجه تنظیم نمود و پیچ آنها را سفت کردو

۸ – عدم مکش مناسب در عین کارکرد صحیح و نداشتن نشتی دستگاه ساکشن روغنی . در اینجا می بایست پمپ وکیوم باز شود، و واشرهای آن مورد بررسی قرار گیرد. همچنین پره های مکنده هوا را بوسیله سمباده پوست آب صیقلی نمود و با روغن فراوان در جای خود قرار می دهیم.

۹ – مکش باعث شود ترشحات به داخل سیلندر پیستون وارد شود. در این صورت باید سیلندر پیستون باز شود و پس از تمیز نمودن و سمباده کاری سیلندر و پیستون مجدداً جایگزاری شود. در صورتیکه سیلندر و پیستون دچار خوردگی شده باشند مکش دستگاه کاهش پیدا می کتد، لذا می بایست پمپ تعویض گردد.

۱۰ – اگر موتور دستگاه سوخته باشد باید موتور باز شود و برای سیم پیچی یا تعویض جاروبکها به تعمیرگاه فرستاده شود. (آشنایی با ساکشن دندانپزشکی)

دیدگاهتان را بنویسید

preloader