خانه » الکترونیک و تعمیرات » ارور های اتوکلاو دنتین

ارور های اتوکلاو دنتین

عیب یابی دستگاه اتوکلاو نیازمند شناخت دقیق این دستگاه است. اتوکلاو یا دستگاه استریل سازی، وسیله ای است که ضد عفونی کردن را با استفاده از حرارت به همراه بخار و فشار انجام می دهد. این دستگاه با استفاده از ایجاد شرایط محیطی مناسب، دما و فشار بالا، عمل استریلیزاسیون را انجام می دهد.

اتوکلاو هم می تواند مانند سایر دستگاه دچار مشکلات و خطاهایی شود. بنابراین لازم است ضمن آشنایی با اجزای مختلف دستگاه، خطا های رایجی که هر دستگاه ممکن است با آن مواجه شود را بدانید. گاهی اوقات تعمیر اتوکلاو بسیار ساده و توسط اپراتور قابل انجام است. فقط کافی است مشکلات رایج اتوکلاو را شناخت. برای همین منظور خطا های رایج اتوکلاو و شیوه رفع آن ها در این مقاله معرفی شده اند.برای همین منظور لیستی از خطاهای رایج اتوکلاو را تهیه کرده ایم که به سرعت امکان رفع عیب اتوکلاو را فراهم می سازد.

پارامترهای مهم عیب یابی اتوکلاو

    در عیب یابی دستگاه اتوکلاو و دوام دستگاه، کیفیت آب مورد استفاده نقش حیاتی دارد.

    سالم بودن پمپ‌‌های خلاء رابطه مستقیمی با طول عمر اتوکلاو دارد. هرچه آب سخت تر باشد باعث کاهش راندمان و فشار به دستگاه می شود.

    وجود تله‌‌ های بخار به شدت بر روی سیستم تحویل بخار تاثیر می گذارد و خرابی های اتوکلاو را بدنبال دارد.

عوامل بالا نرفتن دمای اتوکلاو

بالا نرفتن دمای اتوکلاو یکی از موارد رایجی است که می تواند برای کاربران دستگاه مشکلاتی را به وجود آورد. زیرا اتوکلاو با ایجاد فشار بخار در دمای بالا، میکروب زدایی را انجام می دهد. دلایل بالا نرفتن دمای اتوکلاو می توانند بسیار ساده باشند. یکی از دلایل مهم این اتفاق وجود مشکلی در مولد بخار است که با ببرسی و تعمیر آن این مشکل برطرف خواهد شد. وجود گرفتگی در مسیر خروج هوا از محفظه یکی یدیگر از دلایل بالا نرفتن دمای اتوکلاو است. با بررسی مسیر و فیلتر محفظه می توان این مشکل را رفع کرد.

ارور های اتوکلاو دنتین

دوره عیب یابی دستگاه اتوکلاو

بر اساس میزان کارکرد دستگاه اتوکلاو و برند دستگاه این بازه می تواند متفاوت باشد اما معمولا در بازه‌های زمانی سه تا شش‌ ماهه عیب‌یابی دستگاه‌ اتوکلاو را باید صورت داد تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

تعمیر دستگاه اتوکلاو

تعمیر اتوکلاو می تواند پیچیده و زمان بر باشد زیرا عوامل بسیاری مانند دامنه دمایی و سیکل گراویتی و دمایی، میزان مکش هوا،اندازه و نوع چمبر از پارامترهای مهم در عیب یابی دستگاه می باشد. از طرف دیگر استریل سازی در اتوکلاو شامل مراحل آب گیری ، پیش خلا ، افزایش دما ، استریل ، تخلیه ، پس خلا ، خشک شدن ، یکسان سازی است و باید مشخص شود که مشکل اصلی دستگاه در کدام مرحله است.

پیشنهاد می شود جهت آشتایی با موضوع مقاله آموزش تعمیر تجهیزات پزشکی در تبریز را مطالعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

preloader