خانه » اخبار آموزشگاه » استخدام مهندسی پزشکی در تبریز

استخدام مهندسی پزشکی در تبریز

مهندسی پزشکی

مهندسی پزشکی کاربرد علوم مهندسی در حوزه پزشکی برای تشخیص و درمان بیماری ها است. حوزه مهندسی پزشکی به دنبال برطرف کردن نیازهای پزشکی در زمینه طراحی، ساخت و نگهداری تجهیزات و ابزارهای پزشکی برای کاربردهای پیشگیری، تشخیص و درمان بیماریها به کمک علوم مهندسی است.

مهندسی پزشکی یک تخصص بین رشته ای است که علاوه بر کاربردهای زیاد آن در تشخیص و درمان، ارتباط نزدیکی با بسیاری از علوم دیگر دارد. این امر باعث افزایش پیچیدگی و جذابیت حوزه مهندسی پزشکی شده است.به طور کلی زمینه کار مهندس پزشکی در حوزه های زیر می باشد :

۱- طراحی و ساخت

  • طراحی و ساخت دستگاه‌های آزمایشگاهی و الکترونیکی و تجهیزات مربوط به آنها
  • طراحی و ساخت بخش‌های مکانیکی و برقی سیستم‌‌های تصویرگر پزشکی
  • طراحی و ساخت سیستم‌های اندازه‌گیری پزشکی و بیمارستانی
  • طرحی و ساخت قطعات و اندام مصنوعی بدن و موادی که در طول تشخیص، درمان و معالجات بیماری‌ها به کار می‌رود.

۲- تعمیر و نگهداری و بهینه‌سازی

از دیگر زمینه‌های کاری مهندسی پزشکی میتوان به تعمیر، نصب، راه‌اندازی و نگهداری وسایل مورد نیاز اشاره کرد که واضح است که این نیروی مجرب باید دارای اطلاعات کافی در مورد قطعات و جزییات کار آن وسایل یا دستگاه باشد که در کنار این موارد مساله بهینه‌سازی یا تلفیق دستگاه‌ها و عملکرد آنها نیز مطرح است و دامنه کاربرد این زمینه آنچنان وسیع است که سالانه صدها مقاله در جهان در این زمینه چاپ می‌شود.

۳- خرید و فروش تجهیزات پزشکی

بدون شک صنعت تجهیزات پزشکی، یکی از سودآورترین صنایع جهان است و البته به دلیل شرایط خاص کاربری و درگیر بودن با مقوله سلامت انسان از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است.مهندسی پزشکی تخصص های مختلفی دارند که با توجه به آن وظایف و حوزه کاری آنها نیز متفاوت است.

مهندس پزشکی چه وظایفی دارد؟

در پاسخ به این سوال که مهندس پزشکی چه وظایفی دارد لازم است بدانید که مهندس پزشکی وظایف گوناگونی دارد برای مثال :نظارت واجرای عملیات صادرات و واردات تجهیزات و دستگاه های پزشکی،انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی نظری و عملی در خصوص تولید یا بهبود کیفیت تجهیزات و دستگاه های پزشکی،نصب و راه اندازی تجهیزات پزشکی، آموزش نحوه استفاده و نگهداری از تجهیزات و دستگاه های پزشکی به کارکنان بیمارستان ها، پزشکان،طراحی و تولید لوازم ، تجهیزات و دستگاه های پزشکی و … از جمله وظایفی است که مهندسان پزشکی بر عهده دارند.

استخدام مهندسی پزشکی در تبریز

رشته ی مهندسی پزشکی، یکی از رشته های نوپا در دنیا می باشد که عمر زیادی از آن نمی گذرد. بازار کار مهندسی پزشکی نیز بازاری وسیع و پر سودی است که این روزها حسابی داغ است. یک بیمارستان یا مرکز درمانی را تصور کنید که چندین کامپیوتر دارد. هر کدام از این سیستم ها به طور معمول و تقریبی، 3 الی 4 میلیون تومان ارزش دارند و برای تعمیرات دوره ای آن ها، باید هزینه ای معادل 1 دهم این مبلغ، پرداخت شود. اما همین بیمارستان دارای تجهیزات و دستگاه های پزشکی نظیر دستگاه ام آرا آی، سیتی اسکن، ونتیلاتور و خیلی چیزهای دیگر است که ارزش آن ها گاهی به چند صد میلیون تومان می رسد. تعمیر و سرویس دوره ای این تجهیزات بسیار گران می باشد.

افرادی که به عنوان مهندس پزشکی در دانشگاه آموزش می بینند، بعد از فارغ التحصیلی می توانند وارد بازار کار تعمیر تجهیزات پزشکی شوند. این افراد گاهی پیش از فارغ التحصیل شدن، می توانند وارد بازار کار شوند. درآمد این رشته بسیار زیاد است و متخصصان حرفه ای آن در ایران، کم هستند. پس رشته ی بسیار خوبی است. آینده ی شغلی تکنسین تجهیزات پزشکی و یا ورود به بازار کار مهندسی پزشکی، بسیار پول ساز است.نمونه حتی فراوانی از همین بیمارستان و مرکز درمانی که در مثال بالا ذکر شد، وجود دارد. افرادی که وارد این بازار می شوند، می توانند یک شغل با حاشیه امن بسیار بالا برای خود داشته باشند.

اکثر بیمارستان ها و مراکز درمانی خصوصی و یا دولتی از طریق برگزاری آزمون و یا مصاحبه، در پی جذب افرادی هستند که در تعمیر تجهیزات پزشکی، مهارت داشته باشند.البته این کار، فقط به افراد دانشگاهی محدود نمی شود. گاهی برخی از موسسات آموزشی و حتی مراکز فنی و حرفه ای در کشور مانند آموزشگاه آپادانا، به دنبال جذب افرادی هستند که به این کار علاقه مند باشند و به آن ها آموزش دهند.

درآمد کار تجهیزات پزشکی در ایران چقدر است ؟

صحبت از درآمد تجهیزات پزشکی، یکی از بهترین قسمت های یک کسب و کار می باشد. در واقع مهم ترین قسمت، درآمد است. داشتن درآمد در هر کاری می تواند از جذابیت های آن باشد. بازار کار کارشناسی مهندسی پزشکی و یا بازار کار کاردانی مهندسی پزشکی، می تواند بسیار وسیع باشد. دانشجویانی که از این رشته ها مدرک لیسانس و یا حتی کاردانی اخذ کنند، می توانند سریعا وارد بازار کار شوند. بیمارستان ها و مراکز درمانی به دنبال استخدام این افراد هستند. شاید در نگاه اول، استخدام شدن در مجموعه های دولتی یا حتی خصوصی، کمی سخت به نظر برسد ولی باز هم امری امکان پذیر است. لازم به ذکر است که بازار کار رشته مهندسی پزشکی، بسیار وسیع بوده و فقط به استخدام های دولتی خلاصه نمی شود. در ادامه حتما به کسب و کارهایی که از طریق رشته ی تجهیزات پزشکی می توان راه اندازی کرد، می پردازیم.

درآمد کار تعمیرات تجهیزات پزشکی در بیمارستان ها و مراکز درمانی دولتی، تابع قوانین و حقوق وزارت کار و بالاتر می باشد. اما در مراکز خصوصی و یا کسب و کارهایی که شخص بتواند خودش مدیریت کند، قطعا خیلی بالاتر خواهد بود.موقعیت های شغلی که می توان از طریق این رشته به دست آورد، تکنسین تجهیزات پزشکی، کاردان و کارشناس مهندسی پزشکی و همچنین تعمیرکار تجهیزات پزشکی است. بازار کار تعمیرات تجهیزات پزشکی در مراکز درمانی و حتی شرکت های تولیدی این تجهیزات، بسیار داغ است و جای کار دارد. پس در این مورد، جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

درآمد تعمیرات تجهیزات پزشکی در دنیای مدرن امروزی بسیار زیاد شده است. با پیشرفت تکنولوژی و تجهیزات پزشکی، تولیدات این محصولات به شدت زیاد شده است. البته نیاز روز افزون مراکز درمانی و پزشکان به این تجهیزات، سبب تقاضا برای تولید شده است. به همین دلیل تعمیر تجهیزات پزشکی و بازار کار آن نیز، به شدت مورد استقبال قرار گرفته است.

بازار کار تعمیر تجهیزات پزشکی نیز بسیار پرسود می باشد. همیشه سود در فروش نیست. گاهی هم با تعمیرات می توان سودهای زیادی به دست آورد. در مورد سود دهی بازار کار رشته تجهیزات پزشکی، می توانید مستقیما از دانشجویان و افراد کارمند بیمارستان ها پرس و جو کنید. حتی استخدام این افراد در شرکت های تولیدی نیز بسیار زیاد است.

مهارت و توانمندی های مورد نیاز مهندس پزشکی

داشتن مهارت و تخصص از مهم ترین عوامل موفقیت شغلی محسوب می شود. امروزه تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی افزایش زیادی یافته ولی تعداد افرادی که در حوزه تخصصی خود مهارت و تخصص خوبی داشته باشند، بسیار کم است. به عبارتی حتی در شرایط فعلی بازارکار نامناسب کشور، مهندس پزشکی که با علاقه وارد این حوزه شده و مهارت و تخصص خوب و مناسبی کسب کرده است، به راحتی می تواند موقعیت های شغلی بسیار مناسب همراه با درآمدی عالی را پیدا کند.برای کسب تخصص در حوزه مهندسی پزشکی می توانید در دوره تعمیرات تجهیزات پزشکی در تبریز شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

preloader