خانه » اخبار آموزشگاه » تازه های مهندسی پزشکی

تازه های مهندسی پزشکی

تازه های مهندسی پزشکی

روزانه اخبار متعددي در حوزه فناوريهاي نوين پزشکي و مهندسي پزشکي در سطح جهان منتشر ميشود. ما در اين بخش ، مهمترين اخبار داخلي و خارجي مرتبط با اين حوزه را براي شما خوانندگان محترم گردآوري کرده ايم.(تازه های مهندسی پزشکی)

رديابي سرطان پوست با يک دستگاه ارزان قيمت

گروهي از دانشجويان مهندسي پزشکي دانشگاه مک مستر در اونتاريو کانادا اين دستگاه را ساختهاند. اين دستگاه که sKan نام دارد، ميتواند تغييرات نامحسوس در گرماي پوست بدن انسان را تشخيص دهد. اين تغييرات گرمايي نشان دهنده وجود بافتهاي سرطاني هستند.

تحقيقات نشان ميدهد سلول هاي سرطاني در مقايسه با سلولهاي بافت عادي بدن، فعل و انفعال بيشتري دارند. هنگامي که بخشي از پوست به سرعت خنک ميشود، بافتهاي سرطاني با سرعتي بيشتر از سلول هاي سالم گرما را جذب ميکنند. دستگاه sKan با دارا بودن حسگرهاي ارزان قيمت سنجش دما، قادر است نقطهاي از بافت بدن انسان که سريعتر گرم ميشود را رديابي کند.

نتيجه اين روند به عنوان يک نقشه حرارتي در رايانه نشان داده ميشود. پزشک با استفاده از يافته هاي اين دستگاه ميتواند نياز به بررسي بيشتر درباره ابتلا بيمار به سرطان را مشخص کند.(تازه های مهندسی پزشکی)

دستگاه sKan با هزار دلار بودجه ساخته ميشود، در حالي که دوربين هاي با کيفيت گرمايي که براي تشخيص سرطان پوست به کار ميروند، 26 هزار دلار هزينه دارند. بنابراين تا حد زيادي در هزينه هاي تشخيص صرفه جويي ميشود. دانشجويان سازنده اين دستگاه تصميم دارند با جايزه خود، طراحي آن را ارتقاء دهند تا با استانداردهاي سازمان غذا و دارو آمريکا (FDA) سازگار شود.

استفاده از ساعت اپل براي تشخيص آريتميهاي قلبي

محققان با ترکيب کردن حسگرهاي ضربان قلب ساعت هوشمند اپل و هوش مصنوعي، توانستند الگوريتمي طراحي کنند که علائم نارسايي قلبي را شناسايي ميکند. اين الگوريتم قادر است با دقت 97 درصد، ضربان قلب نامنظم موسوم به فيبريلاسيون دهليزي (Atrial Fibrillation) را از ريتم طبيعي قلب تشخيص دهد.

فيبريلاسيون دهليزي ميتواند باعث تجمع خون در قلب شده و اين امر به نوبه خود موجب ايجاد لخته و سکته قلبي شود. گرچه فيبريلاسيون دهليزي قابل درمان است اما تشخيص آن دشوار بوده و تيم علمي اين پروژه معتقدند ترکيب ساعت اپل و هوش مصنوعي ميتواند راه را براي ارائه شيوههاي جديد جهت شناسايي ناهنجاري هاي قلبي هموار کند.

تازه های مهندسی پزشکی

دست مصنوعی با حس لامسه

محققان سوئدی اخیراً نوعی پروتز دست ساخته‌اند که در کاربر خود حس لامسه ایجاد می‌کند. به تازگی یک زن سوئدی موفق به دریافت این پروتز دست شده است. این زن، اولین فرد در جهان است که یک پروتز دست با این قابلیت دریافت می‌کند.

این پروژه با همکاری محققان دانشگاه فناوری چالمرز سوئد و ” Scuola Superiore Sant’Anna” ایتالیا و کمپانی سوئدی “Integrum AB” انجام شده است. عملکرد این دست مصنوعی به نحوی است که به کاربر خود احساس منتقل می‌کند. در این نوع پروتز دست بر خلاف نمونه‌های متداول، بازوی کاربر در حالت عادی خودش باقی می‌ماند.(تازه های مهندسی پزشکی)

نبولایزرها، متخصصان بیماری های تنفسی

نبولایزرها

امروزه افراد زیادی در سرتاسر دنیا از بیماری های تنفسی رنج میبرند تا جایی که برای بعضی از این بیماری ها مانند آسم، انجمنهای حرفهایی تشکیل شدهاند که به مبتلایان این بیماری خدمت رسانی میکنند. یکی از روش های تعدیل یا درمان آسم استفاده از اسپریهای تنفسی مخصوص میباشد که طرافداران زیادی دارد.

اما در کنار این روش شاید نام دستگاه های نبولایزر را نیز از پزشک خود شنیده باشید. خیلی از پزشکان نه تنها برای بیماریهای تنفسی بلکه برای درمان بعضی دیگر از بیماری ها این دستگاه را پیشنهاد میکنند. به عنوان مثال استفاده از این دستگاه را نسبت به اسپریهای تنفسی ترجیح میدهند چراکه هم از لحاظ اثر بخشی، نتایج بهتری را نشان داده است و هم برای کودکان بسیار مناسب است.

تعمیرات دستگاه نبولایزر

برگزاری دوره آموزش تعمیر تجهیزات پزشکی در کارگاههای مجهز آپادانا زیر نظر تعمیرکار بردهای پزشکی مقدور میباشد. علاقمندان و کارشناسان مهندسی پزشکی و دانشجویان میتوانند با شرکت در دوره اموزش تعمیر لوازم پزشکی بازار کار و کسب خوبی بدست آورند.

آموزش تعمیر تجهیزات پزشکی شامل دو بخش تعمیر مکانیک دستگاه و بردهای پزشکی و آزمایشگاهی است. بیشترین تاکید در آموزش تعمیر لوازم پزشکی تعمیرات برد دستگاههای پزشکی نظیر دستگاه نبولایزر میباشد. در اصل این دوره شامل آموزش تعمیر برد یونیت دندانپزشکی، آموزش تعمیر برد دستگاه سی تی اسکن، آموزش تعمیر برد لوازم آزمایشگاهی، تعمیر تجهیزات بیمارستانی، دستگاه آندوسکوپی، آموزش تعمیر دستگاه الکتروشوک و تعمیرات اتوکلاو میباشد.

آموزش تعمیرات تجهیزات پزشکی

سرفصل های دوره آموزشی تعمیرات تجهیزات پزشکی

  • آشنایی با الکترونیک مقدماتی والمان های الکترونیکی و کاربرد آنها
  • آشنایی با استاندارد های تجهیزات پزشکی
  • آشنایی با فشار سنج های آنالوگ و دیجیتال
  • انواع تجهیزات معاینه عمومی
  • پالس اکسی متر
  • نبولایزر
  • پمپ تشک مواج
  • دستگاه نوار قلبی ecg و اصول تعمیراتی آنها
  • آشنایی با الکترونیک پیشرفته آشنایی و ایرادیابی تکمیلی و تعمیرات برد های الکترونیکی
  • آشنایی با مونتاژ قطعات SMD
  • آشنایی با سرویس منوآل و یوزر منوآل های تجهیزات پزشکی
  • آشنایی با انواع پمپ سرنگ و اصول تعمیراتی آنها
  • آشنایی با انواع پمپ سرم و اصول تعمیراتی آنها
  • آشنایی با انواع الکتروشوک و اصول تعمیراتی آنها
  • نمونه عملی تعمیرات دستگاه های مشتری در محیط واقعی
  • آشنایی با روش های بازاریابی و فروش و خدمات پس از فروش تجهیزات پزشکی
  • آشنایی با نحوه ثبت شرکت ها ، قوانین مالیاتی و..

نحوه ثبت نام در دوره تعمیرات تجهیزات پزشکی

برای شرکت در دوره های تعمیرات تجهیزات پزشکی در آموزشگاه آپادانا در تبریز میتوانید با شماره تلفن های (0414164) ویا از طریق واتساپ با شماره (09361364164) تماس بگیرید.

آموزشگاه آپادانا در تبریز دوره های اشتغال محور و متنوع دیگری نظیر دوره تعمیرات برد و تعمیرات تجهیزات دندانپزشکی نیز برگزار میکند که شما میتوانید جهت اطلاعات بیشتر در مورد دوره روی دوره مد نظر کلیک کنید.

نکات ضروری در بررسی خرابی تجهیزات پزشکی

بعضی از نکات امکان خرابی دستگاهها و تجهیزات پزشکی را کاهش می دهند و سبب افزایش عمر دستگاههای پزشکی می شوند. دریافت اطلاعات فنی مورد نیاز تکنسین ها و کارکنان مراکز درمانی نیز به افزایش طول عمر مفید دستگاهها و تجهیزات پزشکی کمک خواهد کرد.

برخی از دستگاهها و تجهیزات پزشکی که بیش از همه مورد ارزیابی تکنسین های فنی و تعمیرکاران این قبیل دستگاهها و تجهیزات قرار می گیرند عبارتند از: دستگاه فشارسنج، دماسنج طبی، گوشی پزشکی، چراغ قوه، اتوسکوپ، رتینوسکوپ و ترازو و…. است.

دیدگاهتان را بنویسید

preloader