خانه » اخبار آموزشگاه » تفسیر نتایج ECG

تفسیر نتایج ECG

الکتروکاردیوگرام (ECG یا EKG) آزمایشی است که با اندازه‌گیری فعالیت الکتریکی قلب، عملکرد قلب بیمار را بررسی می‌کند. با هر ضربان قلب، یک پالس الکتریکی (یا موج الکتریکی) از طریق قلب عبور می‌کند. این موج باعث می‌شود ماهیچه‌های قلب فشرده شده و خون به سراسر بدن پمپاژ شود. (تفسیر نتایج ECG)

تست نوار قلب فعالیت الکتریکی که از قلب عبور می‌کند را اندازه‌گیری و ثبت می‌کند. پزشک می‌تواند تشخیص دهد که آیا این فعالیت الکتریکی طبیعی است یا مشکلاتی در عملکرد قلب وجود دارد. اگر در حال تجربه آریتمی یا ضربان نامنظم قلبی، درد قفسه سینه یا تپش قلب هستید، ممکن است پزشک انجام تست نوار قلب را برای شما توصیه کند. یک نوار قلب با نتایج غیرطبیعی می‌تواند نشان دهنده تعداد زیادی از مشکلاتی قلبی در فرد باشد.

تفسیر نوار قلب

تفسیر نوار قلب در چند مرحله انجام می‌شود که در هر مرحله آن برخی از عوارض قلبی قابل تشخیص هستند. در ادامه به بررسی برخی از این مرحله تفسیر نوار قلب می‌پردازیم.

ضربان قلب و ریتم قلب

تعداد ضربان قلب در افراد سالم در حدود ۶۰ تا ۱۰۰ تپش در هر دقیقه است. در دو ناهنجاری تند تپشی یا «تاکی ‌کاردی» (Tachycardia) و کند تپشی یا «بردای ‌کاردی» (Bradycardia) تعداد ضربان قلب به ترتیب بیش از ۱۰۰ و کمتر از ۶۰ ضربان در دقیقه اندازگیری شده است. براساس داده‌های حاصل و تفسیر نوار قلب می‌توان تعداد ضربان قلب را به دست آورد. به طور کلی تعیین ضربان قلب با استفاده از نوار قلب به سه روش انجام می‌شود:

  • روش ۶ ثانیه‌ای
  • روش مربع بزرگ
  • روش مربع کوچک

این روش به دلیل سادگی و سرعت انجام یکی از رایج‌ترین روش‌های محاسبه تعداد ضربان قلب از روی تفسیر نوار قلب به شمار می‌آید. در این روش از ۳۰ مربع بزرگ (برابر با ۶ ثانیه) نوار قلب استفاده می‌شود و تعداد کمپلکس‌های QRS درون این ۳۰ مربع بزرگ مورد شمارش قرار می‌گیرد. با ضرب کردن تعداد به دست آمده در ۱۰ می‌توان ضربان قلب بیمار را تعیین کرد.

تفسیر نتایج ECG

روش ۶ ثانیه برای محاسبه ضربان قلب

روش ۶ ثانیه‌ای برای تعیین ضربان قلب؛ در این روش تعداد موج‌های R در ۳۰ مربع بزرگ شمارش شده و در ۱۰ ضرب می‌شود در این تصویر با ضرب ۸ در ۱۰، ضربان قلب برابر با ۸۰ تپش در دقیقه محاسبه می‌شود.

روش مربع بزرگ

با توجه به این که هر مربع بزرگ نشان دهنده ۲ ثانیه بر روی نوار قلب است، با محاسبه تعداد مربع‌های بزرگ بین دو کمپلکس QRS و تقسیم ۳۰۰ بر آن‌ها، تعداد ضربان قلب بیمار به دست می‌آید.

روش مربع کوچک

در نوار قلب مربع‌های کوچک معادل با ۰٫۴ ثانیه در نظر گرفته می‌شوند. با شمارش مربع‌های کوچک بین دو کمپلکس QRS و تقسیم ۱۵۰۰ بر آن‌ها، میزان ضربان قلب به دست می‌آید.

انواع بی‌نظمی در ضربان قلب

فیبریلاسیون دهلیزی: این اختلال قلبی که با تفسیر نوار قلب قابل شناسایی است، یکی از شایع‌ترین بی‌نظمی‌های ریتم قلبی به شمار می‌آید. در این حالت بیمار احساس بی نظمی در ضربان قلب خود دارد و اغلب ضربان قلب سریع‌تر از حد معمول صورت می‌گیرد.
فلوتر دهلیزی: این عارضه مانند فیبریلاسیون قلبی است و در آن دهلیزها سریع‌تر از حد معمول ضربان دارند، به طوری که بطن‌ها نمی‌توانند با سرعت دهلیزها ضربان داشته باشند. به همین دلیل سرعت ضربان دهلیزها و بطن‌ها یکسان نیست و قلب در عملکرد خود با مشکل مواجه می‌شود.

تاکی کاردی فوق بطنی: این مشکل به عنوان تند تپشی فوق بطنی شناخته می‌شود و در آن ضربان قلب بسیار افزایش می‌یابد و قلب در حدود ۱۴۰ تا ۲۵۰ بار در دقیقه ضربان دارد.
تاکی کاردی بطنی: در این عارضه قلبی نیز ضربان قلب به شدت افزایش می‌یابد و به عنوان یکی از خطرناک‌ترین مشکلات قلبی ناشی از بی‌نظمی در ضربان قلب به شمار می‌آید.

فیبریلاسیون بطنی: در فیبریلاسیون قلبی سیگنال‌های قلب به طور همزمان به تمام نقاط بطن ارسال می‌شوند. این بی‌نظمی در ضربان قلب در صورتی که به سرعت مورد درمان قرار نگیرد، می‌تواند منجر به مرگ بیمار شود زیرا در این حالت قلب به درستی قادر به ضربان نیست و خون خروجی از قلب کاهش می‌یابد. در بیماران مبتلا به این آریتمی قلب، فرد بعد از ایجاد فیبریلاسیون بطنی دچار افت در میزان هوشیاری و ایست قلبی می‌شود.
بلوک قلبی: در حالت بلوک قلبی، ماهیچه قلب کندتر از حالت طبیعی ضربان دارد و همین امر موجب ایجاد سرگیجه و در برخی موارد غش در بیمار می‌شود.

قسمت های اصلی ECG

🟠صفحه کلید
🟠اتصالات
🟠صفحه نمایش
🟠برد تغذیه
🟠بابطری
🟠ثبات
🟠تقویت کننده
🟠سیستم پردازش، ذخیره و انتقال اطلاعات

کالیبراسیون دستگاه ECG

دستگاه ECG بیمارستانی، ابزاری پیچیده است و همواره تحت شرایط سیار باید قابل اطمینان باشد. در اکثر بیمارستان ها، از سوی پرسنل اتاق عمل، مراقلت کمی از دستگاه به عمل می آید اما در حال حاضر، بسیاری از بیمارستان ها یک تکنسین ECG یا تکنسین تجهیزات پزشکی را برای بازرسی مرتب دستگاه در نظر می گیرند و تعمیرات جزیی را برای دستگاه های ECG انجام می دهند.

ایرادات دستگاه ECG

🔴دستگاه روشن نشود
🔴کاغذ چاپگر خارج نشود
🔴نوار قلب روی کاغذ چاپ نشود
🔴خط راست روی کاغذ نمایش داده شود
🔴کاغذ پرینتر کم رنگ می شود
🔴نویز شدید دستگاه
🔴دستگاه شارژ نمی شود
🔴شکستگی قطعات دستگاه

همچنین این دستگاه بسیار حساس می باشد و آب، ضربه، خرابی کابل و … هم باعث خرابی می شود. خریداران دستگاه ECG معمولا این نگرانی را دارند که تعمیر دستگاه به چه شکلی است اما جای نگرانی نیست امروزه مراکز تخصصی به طور کامل این تسلط را دارند که دستگاه ECG را تعمیر کنند. دستگاه ECG برد St است و دارای 4 فاصله |Q.R| |R-R| |P.R| |QRS| و هر کدام وظیفه خاص خود را دارد .

دیدگاهتان را بنویسید

preloader