خانه » الکترونیک و تعمیرات » مهندسی پزشکی گرایش بیومکانیک

مهندسی پزشکی گرایش بیومکانیک

مهندسی پزشکی گرایش بیومکانیک

دانشحویان که از مقطع کارشناسی فارغ التحصیل می شوند، دغدغه این را دارند که آیا در مقطع ارشد ادامه تحصیل بدهم یا خیر؟ در واقع جواب قطعی برای این سوال نمیتوان در نظر گرفت زیرا میزان توقع هر فرد از زندگی و شغلش با فرد دیگری متفاوت است. در برخی از رشته ها داشتن مدرک ارشد سبب بهتر شدن موقعیت شغلی و درآمد فرد، و در برخی دیگر تنها داتشن یک مدرک تحصیلی است. در این مطلب قصد داریم به معرفی ارشد مهندسی پزشکی گرایش بیومکانیک، دروس امتحانی، لیست دروس، بازارکار، درآمد آن بپردازیم.

رشته مهندسی پزشکی گرایش بیومکانیک به‌گونه‌ای پلی در میان رشته مهندسی و پزشکی است و به دلیل اهمت بسیار بالای این رشته فارغ‌التحصیلان در این رشته ا آینده شغلی بسیار مناسب نه‌تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا برخوردارند.

گرایش‌ های مهندسی پزشکی

گرایش‌ های مهندسی پزشکی  یکی از مورادی است که متقاضیان تحصیل در این رشته همیشه در مورد آن سوال دارند. این رشته که ترکیبی از تجربی و ریاضی است، تا به امروز کمک‌های بسیاری به علم پزشکی کرده است. ساخت و تعمیر انواع تجهیزات پزشکی، ساخت انواع اندام مصنوعی،  کمک به پزشکان برای استفاده از تجهیزات و بسیاری موارد دیگر.مهندسی پزشکی گرایش بیومکانیک از پر طرفدارترین گرایش های این رشته می باشد.

 این رشته طرفداران بسیاری دارد اما ممکن است خیلی از داوطلبان در مورد این که کدام گرایش مهندسی پزشکی بهتر است؟ سوال داشته باشند. برای کسب اطلاعات لازم در مورد تمامی این موارد و بهترین گرایش مهندسی پزشکی ، پیشنهاد می‌کنیم حتما از مشاوران خبره و آگاه کمک بگیرید.

معرفی گرایش های مهندسی پزشکی

بیومکانیک

گرایش بیومکانیک دومین رشته از گرایش‌ های مهندسی پزشکی در مقطع کارشناسی است. این رشت همانطور که از نام آن پیداست ترکیبی از علوم مهندسی مکانیک با پزشکی است و بیشتر با حوزه ساخت اعضای مصنوعی در ارتباط است. اگر قصد مهاجرت دارید، بهترین گرایش رشته مهندسی پزشکی بیو مکانیک است. زیرا بازار کار این گرایش هنوز در داخل ایران توسعه چندانی نداشته است و بیشتر جنبه تحقیقاتی دارد. البته اگر به کارهای پژوهشی علاقه مند هستید، این گرایش می‌تواند برای شما بهترین باشد.(مهندسی پزشکی گرایش بیومکانیک)

بیومتریال

در این گرایش با نحوه استفاده از بافت‌های زنده و مصنوعی برای کاشت آن‌ها در بدن آشنا خواهید شد. دروس این گرایش شامل، فیزیولوژی و آناتومی، استاتیک و مقاومت مصالح، بیوشیمی، مبانی علوم و تکنولوژی پلیمر ها، هیستولوژی و پاتولوژی ، مقدمه ای بر بیولوژی سلولی ملکولی ، تجهیزات عمومی بیمارستان ها و کلینیک های درمانی خواهد شد.(مهندسی پزشکی گرایش بیومکانیک)

مهندسی بافت

در این گرایش مهندسی پزشکی برای ساخت بافت‌های بدن تلاش می‌شود. در واقع هدف اصلی برطرف کردن و درمان نواقص و بیماری‌های بافتی است.

مهندسی پزشکی گرایش بیومکانیک

مهندسی پزشکی گرایش بیومکانیک

مهندسی بیومکانیک، محدوده مهندسی مکانیک و سیستم‌های زنده است. به بیان دیگر یک مهندس پزشکی گرایش بیومکانیک، مهندس مکانیک است که حوزۀ کارش انسان و فعالیت‌های زیستی اوست. بیومکانیک مطالعۀ ساختار و عملکرد جنبه‌های مکانیکی سیستم‌های بیولوژیکی، از ارگانیسم‌های کامل گرفته تا اندام‌ها، سلول‌ها و اندامک‌های سلولی، با استفاده از روش‌های مکانیکی است. این زیر رشته به حرکات بدن می‌پردازد.

مهندسین متخصص بیومکانیک در طراحی و توسعه محصولاتی که به حرکت در بدن کمک می‌کنند توجه دارند. دریچه‌های مصنوعی قلب و مفصل‌های قابل تعویض نمونه‌هایی از محصولات پزشکی هستند که به ترتیب به جریان خون و عملکرد حرکات کمک می‌کنند. بیومکانیک در واقع مطالعه مکانیک (مانند مبحث ترمودینامیک) برای حل مشکلات بیولوژیکی یا پزشکی است.

تحلیل حرکت انسان و مطالعه جنبش انسانی، از جنبه‌های بسیار مهم است. در نتیجه، لازم است محدودیت‌های اعضای بدن و آناتومی و کنترل حرکتی را به طور کامل درک کرد.(مهندسی پزشکی گرایش بیومکانیک)

فرصت های شغلی ارشد بیومکانیک

در این گرایش دانشجویان قوانین دینامیک را برای تحلیل و ساخت تجهیزات به کار می‌گیرند. برای ساخت از تحلیل رفتارهای سلولی ایده گرفته می‌شود. این فارغ‌التحصیلان همچنین می‌توانند در مراکز تحقیقاتی از قبیل موسسه‌ی استاندارد، بنیاد مستضعفان و جانبازان، مرکز تحقیقات وزارت دفاع و سایر مراکز تحقیقاتی و دیگر محیط هایی مانند وزارت بهداشت، وزارت فرهنگ و آموزش عالی، وزارت صنایع، سازمان تامین اجتماعی، بیمارستان‌های دولتی و خصوصی و … مشغول به کار شوند.

درآمد ارشد مهندسی پزشکی گرایش بیومکانیک

میزان درآمد این رشته مانند سایر رشته های به خیلی از عوامل بستگی مانند سطح تحصیلات، نوع دانشگاه، محل زندگی، مهارت کاری، خصوصی یا دولتی بودن محیط کار و … بستگی دارد.(مهندسی پزشکی گرایش بیومکانیک)

این مهندسین در صورت داشتن توانایی های بالا، حقوق های بسیار خوبی می توانند دریافت کنند. میانگین حقوق ماهانه این افراد 5میلیون تومان است و در صورت راه اندازی کسب و کار شخصی در این حوزه مانند تاسیس شرکت و یا خرید و فروش تجهیزات می تواند درآمد های خیلی بالایی را نیز داشته باشد.

آموزش تعمیرات تجهیزات پزشکی

امروزه تعمیر تجهیزات پزشکی یکی از مهم ترین فعالیت ها است که باید توسط متخصصان آموزش دیده انجام شود. این تجهیزات در بیمارستان ها، آزمایشگاه ها، مراکز تصویر برداری، کلینیک های دندانپزشکی و مطب ها مورد استفاده قرار می گیرند. افرادی که قصد فعالیت در این حوزه را دارند می‌توانند تحت آموزش های تخصصی قرار بگیرند و سپس فعالیت خود را آغاز کنند. چرا که تجهیزات پزشکی یکی از حساس ترین تجهیزات هستند که با سلامتی انسان ها رابطه مستقیمی دارند.(مهندسی پزشکی گرایش بیومکانیک)

دیدگاهتان را بنویسید

preloader