یونیت دندانپزشکی قلب هر مطب دندانپزشکی می باشد و کوچکترین مشکل در عملکرد آن باعث مختل شدن کارآیی مطب می گردد. شاید به نظر خیلی از افراد دانستن نکات فنی و مشخصات تکنیکال یونیت دندانپزشکی برای دندانپزشک ضرورتی نداشته باشد اما بطور کلی داشتن این اطلاعات جدا از محسنات عمومی ایی که دارد، در استفاده بهینه، نگهداری و حتی تشخیص انجام کار درست در هنگام مواجه با مشکلات مختلف، مفید واقع می شود. (ایرادات رایج یونیت دندانپزشکی)
– پارگی شلنگها: ممکن است شلنگهای آب و هوای توربینهای آنگلها و یا هر بخش دیگری در اثر فرسودگی یا برخورد با شی دیگر، پاره شده و نشتی ایجاد شود.
– خرابی شیر پنوماتیک ها و کنترل بلوکها: که باعث عدم کارکرد اینترنت مربوطه خواهد شد.
– به هم خوردن تنظیم آب و هوا
– خرابی موتور گیربکسها
– خرابی صفحه کلید
– گرفتن فیلترهای ساکشن، هوا و آب: در قسمت Maintenance دستگاه باید این فیلترها مرتباً تمیز گردند.
– سوختن بردها
– سوختن فیوز اصلی دستگاه: با زدن کلید اصلی دستگاه روشن نمیشود.
– خرابی چراغ: لامپ چراغ باید تعویض گردد.
– خرابی میکروسوئیچهای صندلی: صندلی انتهای حرکت خود را نمیشناسد که در این حالت میبایست میکروسوئیچ تعویض گردد.
– خرابی مدار ساکشن
– خرابی شیر سه قلوی مربوط به کاسه کراشوار و دوش آب لیوان
– به هم خوردن رگلاژ بازوهای تابلت و چراغ: در این صورت حتماً باید فنرهای داخل بازوها را رگلاژ نمود.
– خرابی موتور یا بورد اصلی صندلی و یا در نوع موتورهای AC خرابی خازن راه انداز موتور
بطور کلی به دو گروه عمده تقسیم می شوند.
۱. مکانیکی
۲. الکتریکی
عبارتند از :
– خراب شدن بازوها (یاتاقان ها، بلبرینگ ها، …)
علائم: درست حرکت نکردن بازوهای مکانیکی- باز یا بسته نشدن بازوها و قرار نگرفتن بازو در محل موردنظر
– خراب شدن بست شلنگ ها و رابط ها
علائم: نشتی آب در باکس و زیر دستگاه، نشتی هوا و صداهای غیرمعمول در مسیرهای هوایی.
– خرابی قسمت دریچه های شیر برقی (نشتی آب) و شکسته شدن قسمت نگهدارنده موتور که پلاستیکی می باشد (خصوصاً در مواردی که بیمار سنگین باشد).
علائم: خوابیدن پشتی صندلی یا قرار گرفتن نشیمن گاه در پایین ترین موقعیت مکانی و عدم حرکت آن به سمت بالا و پایین.
– گریپاژ کردن موتورهای بالابر و پشتی
علائم: عدم حرکت صندلی به بالا و پایین و یا عدم حرکت پشتی صندلی.
– انواع شکستگی
علائم: این شکستگی ها معمولاً در ظاهر دیده می شوند و می توانند موجب اختلال در کارکرد قسمت های مختلف شود.
– خرابی کلیدهای پنوماتیک
علائم: بسته به اینکه این کلیدها مربوط به چه بخشی باشد می تواند موجب از کار افتادن آن بخش شود.
– خرابی مربوط به توربین
علائم: شنیدن صداهای غیر عادی از توربین و همچنین کاهش دور آن.
– درست عمل نکردن میکروسوئیچ ها
علائم: عدم قطع به موقع موتورها و نتیجتاً گریپاژ کردن موتورها و شکسته شدن قسمت نگهدارنده موتور.
– سوختن موتورهای بالابر
علائم: عدم حرکت صندلی به سمت بالا و پایین یا عدم حرکت پشتی صندلی که معمولاً در این حالت کاربر بوی سوختگی سیم پیچ ها را احساس خواهد نمود.
– قطعی ارتباط در سیم های رابط
علائم: بسته به نوع و محل قطعی می تواند موجب اختلال در کارکرد قسمت های مختلف یک یونیت شود.
– خرابی کلیدهای On/Off
علائم: روشن نشدن یونیت.
– سوختن فیوزها
علائم: روشن نشدن یونیت
– سوختن پل دیودی
علائم: عمل نکردن کلیدهای بالابر و پایین آورنده صندلی و دیگر قطعات یونیت
* نکته: در این حالت ممکن است چراغ خاموش و روشن بشود.
– سوختن ترانس
علائم: استشمام بوی سوختگی در محل توسط اپراتور
* در صورتی که ترانس کاهنده ولتاژ مربوط به تغذیه مدار فرمان سوخته باشد، کلیدهای بالابر و پایین آورنده صندلی و دیگر قطعات یونیت از کار خواهند افتاد و در صورتی که ترانس کاهنده مربوط به لامپ یونیت سوخته باشد، فقط لامپ خاموش و روشن نمی شود.
– خرابی رله ها
علائم: بسته به اینکه رله مربوط به چه بخشی از یونیت سوخته باشد آن قسمت کار نخواهد کرد که معمولاً این رله ها برای حرکت صندلی مورد استفاده قرار می گیرند و حرکت صندلی مختل خواهد شد.
– خرابی بوبین متعلق به شیرهای برقی
علائم: درست عمل نکردن شیرهای برقی و به طبع خرابی پوآر آب و هوا و یا پرکن کراشوار
– خرابی کلیدهای فشاری بالا، پایین، عقب و جلو
علائم: مختل شدن حرکت صندلی، عدم حرکت صندلی به سمت بالا یا پایین و یا عدم حرکت پشتی صندلی به سمت عقب یا جلو
* نکته: معمولاً خرابی در یک جهت اتفاق می افتد.
– خرابی جا فیوزی
علائم: روشن نشدن دستگاه یونیت
دیدگاهتان را بنویسید