خانه » اخبار آموزشگاه » کنترل بلوک یونیت دندانپزشکی

کنترل بلوک یونیت دندانپزشکی

کنترل بلوک یونیت دندانپزشکی

یونیت دندانپزشکی که بسیاری از افراد آن را قلب کار دندانپزشکی می‌دانند یکی از کاربردی‌ترین دستگاه‌های مورد استفاده در این حرفه است. این دستگاه از چهار قسمت اصلی به نام‌های صندلی، جعبه، لامپ نوری و سنگ شکن تشکیل می‌شود.در عین حال لازم است بدانید که بروز هرگونه اختلال در دستگاه واحد باعث اختلال در کارایی مطب خواهد شد؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که دستگاهی بسیار کاربردی است و آشنایی با آن و اجزای آن بسیار حائز اهمیت است.

یونیت دندانپزشکی دارای قسمت‌های مختلفی است در این مقاله از سری مقالات آموزشی دوره تعمیرات تجهیزات دندانپزشکی با واحد کنترل بلوک یونیت به طور کامل آشنا خواهید شد.

واحد کنترل بلوک یونیت دندانپزشکی وظیفه تقسیم، قطع، اتصال و انتقال آب و هوا به ابزارهای دندانپزشکی را بر عهده دارد. جالب است بدانید بلوک کنترل یکی از مهم‌ترین اجزای یونیت تبلت می‌باشد و کاملاً بادی است.

اکثر واحدها با فشار دادن پدال شیر پنوماتیک آب را مسدود می‌کنند. هنگامی که ابزار از موقعیت اصلی خود خارج می‌شود، سوئیچ ابری هوا را در پشت دیافراگم بلوک کنترل آزاد می‌کند؛ در نتیجه دستگاه راه اندازی می‌شود. لازم به ذکر است که برخی واحدها فاقد کنترل بلوک و برخی دیگر از شیر برقی، میکرو سوئیچ و پرشر سوئیچ استفاده می‌کنند.

کنترل بلوک تابلت یونیت دندانپزشکی

کنترل بلوک تابلت یونیت دندانپزشکی یا به عبارت دیگر کنترل بلوک ۳ سیستم و ۴ سیستم تابلتبرای انتقال آب و هوا بین توربین ، ایرموتور و آنگل استفاده می‌شود. در حقیقت این قطعه ، ورودی آب و هوا را می‌گیرد و بعد با استفاده از فشار هوای پدال ، آب و هوا را به سمت اینسترومنت ها انتقال می‌دهد.

کنترل بلوک سه سیستم توانایی کنترل ۳ اینسترومنت و ۴ سیستم وظیفه ی انتقال به ۴ اینسترومنت را دارد. یکی از شایع ترین خرابی های این قطعه رسوب گرفتگی و یا از بین رفتن دیافراگم وسط این قطعه است که می توان رسوبات را تمیز و دیافراگم را نیز تهیه و جایگزین نمود. جنس بدنه این کنترل بلوک از استیل ضد زنگ می‌باشد. قابلیت استفاده برای توربین و ایرموتور های ۲ یا ۴ سوراخ را نیز دارا می‌باشد.

این کنترل  بلوک تابلت مناسب انواع یونیت های زیگر ( Siger ) ، بست ( Best ) ، بیوتی ( Beauty ) ، آزاکس ( Ajax ) ، پرتی ( Pretty ) ، سینگل ( Cingol ) و دیگر یونیت های وارداتی و در مدل های جدید ایرانی می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

preloader